tisdag 11 januari 2011

Ulrikas mamma på besök & Tennesse

Förra måndagen kom Ulrikas mamma (May-Brit), Uno, Eivor och Kent på besök. Innan dess hade de varit i Chicago och Florida.
Nästan det första vi gjorde när de kom var att åka Limousin till Applebee's, som är en amerikansk köttrestaurang.
På tisdagen jobbade Ulrika och vi andra åkte till en friluftsbutik. Jag hade nog räknat med att den skulle vara ett populärt mål för våra gäster, men att vi skulle bli kvar i flera timmar hade jag inte föreställt mig. Det gjorde absolut ingenting. Det var bara roligt!
På onsdag morgon åkte vi till flygplatsen i Columbia för vidare färd till Tennesse, Countryns och Bluegrassens hemstat.
Efter ett försenat flyg i Charlotte, hämtade vi ut hyrbilen och åkte till Elvis Presley Boulevard där vi checkade in på ett hotell som var rätt inspirerat av Elvis.

Morgonen efter tog vi en rejäl biltur på närmare 200 meter till Graceland. Där tittade vi bl.a. på Elvis hem, bilar och flygplan. Han hade en ganska fin men väldigt speciell inredning.

På eftermiddagen styrde vi, via landsbygden, vår kos till Nashville. Vi hann inte hela vägen fram utan tog in på ett hotell efter vägen.
På förmiddagen åkte vi till ett ställe en bit söder om Nashville, Ethridge, där det bor ett flertal Amish-familjer. De lever oftast i hus utan moderniteter, såsom rinnande vatten och elektricitet.

De transporterar sig med hjälp av häst och vagn. Vid Wal Mart i Ethridge finns det en speciell parkering för häst och vagn. Amish-folket gillar heller inte att sticka ut. Därför vill de inte bli fotograferade. De livnär sig främst på hantverk och jordbruk, dock inte så mycket fiske.

På eftermiddagen åkte vi till Nashville där vi besökte ett countrymuseum där man kunde lära sig mer om countryns historia. På kvällen åkte vi till en gun range och sköt pistol.

Därefter var May-Brit, Uno, Ulrika och jag ute på lite pubar och lyssnade på live-musik. När vi kom tillbaka till hotellet hade var det världens polispådrag där. Vad som hänt vet vi inte riktigt, men det var spännande i alla fall.

På morgonen var det dags att ge sig av tillbaka till Memphis där vi släppte av våra gäster som skulle hem till Sverige. På vägen dit sysselsatte vi oss med lite olika saker.

Jag fotade coola amerikanska lastbilar åt Uno (lastbilschaufför såklart).

Det var trevligt att ha er på besök May-Brit, Uno, Eivor och Kent!

På söndagen var vi och kollade på en riktigt gospel-gudtjänst och kollade sedan runt lite mer på stan.
När vi klev på planet i Memphis började det precis snöa och efter 2 timmar på planet hade vi fortfarande inte fått lyfta från marken eftersom de bara hade en avisningsmaskin på flygplatsen. Detta gjorde att vi missade vårt anslutningsflyg i Charlotte och fick därmed tillbringa natten på flygplatsen. På morgonen skulle vi få åka med nästa plan till Columbia, men det var inställt. Det visade sig senare att vi inte skulle komma med något plan den dagen så vi åkte istället med någon sorts taxi från Charlotte till Columbia. Det var skönt att komma hem efter en lång natt och dags väntan.